در طراحی یک سایت، طراح سایت ابتدا طرح مورد نظر مشتری را با او بر روی یک کاغذ می کشند. سپس پس از تایید شدن طرح توسط مشتری، طراح ابتدا به سراغ طراحی قالب آن می رود؛ البته این نکته را در نظر داشته باشیم در مراحل ایجاد وب سایت به طور کامل تری فعالیت های ایجاد وب سایت را توضیح داده ایم و در اینجا فقط مراحل طراحی سایت را نام می بریم.
سپس بعد از ایجاد قالب و تایید آن توسط مشتری، ماجول ها و امکانات سایت که برای آن ها مکان هایی تعبیه شده است، توسط کد ها و ابزار ها پر می شود و سایت آماده آپلود بر روی فضای میزبان وب خریداری شده می شود.
این نکته را در نظر داشته باشید، طراحی سایت یک هنر مهندسی می باشد که در آن گرافیگ به همراه بسیاری از کد ها در آن بکار برده می شود. بنابراین یک طراح سایت آدمی خلاق و با هوش می باشد که هم در زمینه اعداد و هم در زمینه هنر تبحر دارد. البته می توان قسمت های طراحی گرافیکی و کد نویسی توسط دو یا چند نفر انجام شود، اما اگر طراحی وجود داشته باشد که هر دو کار را به تنهایی انجام دهد مسلما کار بهتری را به مشتری ارائه خواهد داد. البته به شرطی که تخصصی نیز در کار باشد.
در این نوع وب سایت ها اطلاعات برای شبکه داخلی یک سازمان یا شرکت و یا جامعه مجازی خاص طراحی شده اند؛ اغلب این وب سایت ها حتی اگر نمایی خارج از شبکه درونی خود بر بستر اینترنت داشته باشد، باید توسط نام کاربری مخصوص خود و پسورد آن ، وارد وب سایت شده و به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد.
بسیاری از سازمان ها و شرکت های برای کارمندان خود اینچنین اطلاع رسانی می کنند. نمونه ایی از این گونه اطلاع رسانی را می توانیم در سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی، با نام سامانه سجاد دید که اساتید و دانشجویان و مسئولین برای دیدن اطلاعات و خبرهای دانشگاه، وارد این سامانه می شوند و اطلاعات و اخبار را مشاهده می نمایند.
2- طراحی وب سایت های اطلاع رسانی برون سازمانی یا عمومی (اینترنت):
عموما اکثر سایت های خبری که ما مشاهده می نماییم، جز این دسته از وب سایت های اطلاع رسانی می باشند؛ که اخبار خود را به طور عمومی بر بستر اینترنت قرار می دهند. مثل سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی یا سایت خبرگزاری فارس و....
هر گونه فعالیت و ارائه خدمات و کالا که از طریق بستر اینترنت و وب سایت ها که منجر به خرید و یا فروش و درآمد شود را، در دنیای امروز به اسم تجارت الکترونیک می شناسیم.
اولین حالت تجارت الکترونیک، تجارت مشتری با مشتری از طریق فروش اینترنتی ( فروش آنلاین ) کالا خود می باشند. در این حالت هیچ گونه واسطه و شرکتی وجود ندارد و مردم عادی یا همان مشتریان، به طور مستقیم با هم در ارتباط اند.
ممکن است در بعضی از حالت های تجارت الکترونیک، شرکتی با شرکت دیگر به طور مستقیم یا غیر مستقیم در ارتباط باشند، و کالا و خدمات خود را در اختیار هم قرار دهند ، و یا از طریق وب سایت همدیگر با مشتریان دیگر ارتباط داشته باشند.
گاها دولت ها خدمات خود را از طریق شرکت های واسطه در اختیار مردم قرار می دهند، و یا برخی شرکت ها تجارت خود با دولت را از طریق وب سایت های دولت انجام می دهند. که به این نوع تجارت الکترونیک، تجارت دولت با شرکت می گویند.
در این گونه وب سایت ها معمولا همانگونه که از معنی کلمه مستقیم پیداست، ما از طریق فروش مستقیم کالا به صورت آنلاین کسب درآمد می کنیم؛ حتی این تجارت می تواند از طریق خدماتی باشد که ما به کاربران خواهیم داد؛ و یا حتی اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار می دهیم.
در این روش مال از طریق وب سایت اقدام به فروش و یا ارائه خدمتی به کاربران را برای کسب درآمد انجام نخواهیم داد.
در وب سایت ما به واسطه اطلاعاتی که وجود دارد توسط کاربران زیادی بازدید خواهد شد، و این کار باعث می شود بنگاه های تجاری در زمینه وب سایت ما، از ما بخواهند برای آنها تبلیغات انجام دهیم که منجر به کسب درآمد برای ما خواهد شد.
و یا ما از طریق وب سایت خود باعث ارتباط مشتریان با شرکت و بنگاه تجاری دیگری خواهند شد.
در جهان هستی همیشه معنای رقابت را در تمام فعالیت های روزانه دیده ایم. در زمینه طراحی سایت و وب سایت ها نیز این رقابت وجود دارد.
مهمترین مسئله ایی که برای رتبه بندی سایت ها به آن اشاره می توان کرد، رتبه بندی آنها در موتور های جست و جو می باشد، که این رتبه بندی بسته به امتیاز های بدست آمده توسط وب سایت از قبیل : آمار بازدید ، محتوای مناسب، تعداد لینک ها و... می باشد.
این آمار بازدید اگر واقعی باشد و اگر از طریق لینک ها و ارتباط های سایت با کلمات خاصی انجام بپزیرد، باعث میشود در کلمه خاصی سایت ما در رتبه ی بالایی در موتور جست و جو قرار بگیرد. مثلا شرکت طراحی سایتطرح و پردازش مبنارا اگر بخواهید در موتور جست و جوی گوگل با کلمه طراحی سایت جست و جو نمایید، در رتبه ی بالایی از لیست پیدا شده قرار خواهد گرفت، لینک هفتم از صفحه اول، که این نشان دهنده طراحی خوب سایت و محتوای آن و تعداد بازدید کافی می باشد. این رتبه بندی در سایت های خاصی ثبت می شوند که به اینها پیج رنکینگ نیز می گویند.
مهمترین مسئله ایی که برای رتبه بندی سایت ها به آن اشاره می توان کرد، رتبه بندی آنها در موتور های جست و جو می باشد، که این رتبه بندی بسته به امتیاز های بدست آمده توسط وب سایت از قبیل : آمار بازدید ، محتوای مناسب، تعداد لینک ها و... می باشد.
این آمار بازدید اگر واقعی باشد و اگر از طریق لینک ها و ارتباط های سایت با کلمات خاصی انجام بپزیرد، باعث میشود در کلمه خاصی سایت ما در رتبه ی بالایی در موتور جست و جو قرار بگیرد. مثلا شرکت طراحی سایتطرح و پردازش مبنارا اگر بخواهید در موتور جست و جوی گوگل با کلمه طراحی سایت جست و جو نمایید، در رتبه ی بالایی از لیست پیدا شده قرار خواهد گرفت، لینک هفتم از صفحه اول، که این نشان دهنده طراحی خوب سایت و محتوای آن و تعداد بازدید کافی می باشد. این رتبه بندی در سایت های خاصی ثبت می شوند که به اینها پیج رنکینگ نیز می گویند.
مهمترین مسئله ایی که برای رتبه بندی سایت ها به آن اشاره می توان کرد، رتبه بندی آنها در موتور های جست و جو می باشد، که این رتبه بندی بسته به امتیاز های بدست آمده توسط وب سایت از قبیل : آمار بازدید ، محتوای مناسب، تعداد لینک ها و... می باشد.
بعد از رعایت این موارد شما باید اغدام به تبلیغ وب سایت خود در سایت های پر بازدید نمایید. تبلیغاتی که لینک وب سایت شما در آن قرار داشته باشد، البته توجه نمایید، لینک به کلمه ایی که مد نظر شماست که می خواهید نتیجه جست و جوی آن کلمه در اینترنت و موتور های جست و جو وضعیت بهتری پیدا نماید.
نکته مهم دیگری که باید رعایت نماییم، تولید محتوای مناسب و ایجاد ارتباط بین این محتوا می باشد. شما می توانید به عنوان مثال مقالات آموزشی ما را تماشا فرمایید ،و ارتباطات بین این محتوا را که توسط لینک شدن کلمات می باشد، مشاهده نمایید؛ که قطعا باعث افزایش پیج رنک شما خواهد شد.
نکته آخری که برای بهبود پیج رنک و بالا رفتن پیج رنک می توانیم به آن اشاره نماییم، داشتن صفحه های متناظر با وب سایتتان در جوامع مجازی مثل فیسبوک می باشد.
در طراحی سایت به رو فول فلش، از نرم افزار فلش استفاده می شود.
اینکار باعث زیبایی و گرافیکی شدن در طراحی وب سایت ما خواهد شد، اما در عین حال این گرافیک زیبا و جذاب باعث این نتیجه نیز خواهد شد که وب سایت ما اصطلاحا سنگین شود و دیر تر برای کاربران نمایش داده شود.
این روش طراحی سایت برای ایجاد صفحات وب گرافیکی که قرار است در آن از عکس های متعدد و حتی فیلم و سایر رسانه های تصویری استفاده نماییم مناسب است، البته روشی بهینه نمی باشد! پس بهتر است از روش های حرفه ای طراحی سایت برای حتی اینگونه سایت ها استفاده نماییم.
مهمترین مزیتوب سایت های داینامیک این می باشد که دیگر وب سایت توسط خود کاربران قابل تغییر و به روز رسانی می باشند.
می توانیم برای مدیریت وب سایت سطح دسترسی تعیین نماییم.
حتی بازدید کنندگان می توانند نظرت خود را ثبت و حتی محتوایی به وب سایت اضافه کنند.
هزینه پشتیبانی از آن بسیار پایین می باشد؛ اگر وب سایت شخصی باشد، خود ما می توانیم با آموزش اندکی در مبحث cms از آن پشتیبانی کنیم.
تنها عیب این نوع طراحی وب سایت نسبت به نوع استاتیک، تنها هزینه راه اندازی اولیه می باشد، که این هزینه ی اولیه ارزشمند تر از هزینه های ثانویه ایی می باشد که سایت های استاتیک برای ما خواهند داشت.