اگر ما سایتی که قرار است راه اندازی نماییم، بازدید آن بیشتر از حدی باشد که سرور های اشتراکی ارائه می دهند باشند و این امر باعث اختلال در بازدید از وب سایت ما می باشد، در طراحی سایت خود باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیاز به ایجاد یک سرور اختصاصی برای سایت خود می باشیم.
در این حالت ما حتی خود به عنوان سرور، می توانیم فضای اضافی خود را به وب سایت های دیگر اجاره دهیم و خودمان مثل یک شرکت اجاره میزبانی وب عمل نماییم. البته به شرطی که اختلالی برای وب سایت ما ایجاد نشود. ضمنا این امر ممکن است باعث شود امنیت اطلاعات ما به خاطر حضور یک وب سایت غریبه به خطر بیفتد، مگر اینکه ما خودمان قست ایجاد شرکتی در زمینه میزبانی وب داشته باشیم.
البته این نکته را باید مورد توجه قرار دهیم با توجه به بالا بودن هزینه راه اندازی و نگهداری سرور، برای انجام این کار نیاز به مطالعه ی دقیق در زمینه میزبانی وب و دامنه داریم.
در این حالت یک آی پی به چندین دمین یا دامنه سایت داده می شود. یعنی وب سایت ما داری یک شماره ی IP مشترک با چندین وب سایت دیگر می باشد. اکثر وب سایت های شخصی و حتی تجاری و شرکتی امروزه از این دسته میزبانی وب استفاده می نمایند. زیرا هزینه ای نسبتا پایین دارد، گرچه امنیت در این حالت بسیار پایین می باشد. در این حالت همانگونه که از ترجمه آن پیدا است، فضای میزبان وب ما اشتراکی می باشد. ما برای طراحی سایت بهتر باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که اگر قرار وب سایت برای شرکت یا ارگان مهمی ایجاد نماییم، بهتر است است از سرور های اختصاصی و یا آی پی های اختصاصی برای میزبانی وب خود بهره ببیریم.
در لفظ صحیح استفاده مشترک از یک آدرس IP که متعلق به یک وب سرور اصلی ست برای کلیه دامنه های که در آن وب سرور داری Host یا فضا می باشند.
فضای که ما بر روی بستر اینترنت اجاره میکنیم حالت های مختلفی دارد، که در مقاله های بعدی با آنها آشنا خواهید شد، اما به طور کلی میزبانی وب را به 4 دسته ی کلی تقسیم می نمایند که در اینجا با آنها آشنا می شویم:
1-shared IP
در این حالت یک آی پی به چندین دمین یا دامنه سایت داده می شود. یعنی وب سایت ما داری یک شماره ی IP مشترک با چندین وب سایت دیگر می باشد. اکثر وب سایت های شخصی و حتی تجاری و شرکتی امروزه از این دسته میزبانی وب استفاده می نمایند. زیرا هزینه ای نسبتا پایین دارد، گرچه امنیت در این حالت بسیار پایین می باشد. در این حالت همانگونه که از ترجمه آن پیدا است، فضای میزبان وب ما اشتراکی می باشد. ما برای طراحی سایت بهتر باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که اگر قرار وب سایت برای شرکت یا ارگان مهمی ایجاد نماییم، بهتر است است از سرور های اختصاصی و یا آی پی های اختصاصی برای میزبانی وب خود بهره ببیریم.
در لفظ صحیح استفاده مشترک از یک آدرس IP که متعلق به یک وب سرور اصلی ست برای کلیه دامنه های که در آن وب سرور داری Host یا فضا می باشند.
2-dedicated IP
در این حالت آدرس آی پی مختص به یک دمین یا دامنه میباشد. ولی فضای استفاده شده هنوز مشترک می باشد.
از این حالت برای دو دلیل عمده استفاده می نماییم :
1- بالا بردن امنیت وب سایت.
2- اجرای برخی برنامه ها بر روی وب سایت بدون داشتن IP اختصاصی امکان پذیر نیست.
در طراحی سایت شرکت هایی که تجارت آنها به سایتشان مربوط می باشد این حالت می تواند کمک بزرگی به امنیت وب سایت ما نماید.
3-dedicated server
اگر ما سایتی که قرار است راه اندازی نماییم، بازدید آن بیشتر از حدی باشد که سرور های اشتراکی ارائه می دهند باشند و این امر باعث اختلال در بازدید از وب سایت ما می باشد، در طراحی سایت خود باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیاز به ایجاد یک سرور اختصاصی برای سایت خود می باشیم.
در این حالت ما حتی خود به عنوان سرور، می توانیم فضای اضافی خود را به وب سایت های دیگر اجاره دهیم و خودمان مثل یک شرکت اجاره میزبانی وب عمل نماییم. البته به شرطی که اختلالی برای وب سایت ما ایجاد نشود. ضمنا این امر ممکن است باعث شود امنیت اطلاعات ما به خاطر حضور یک وب سایت غریبه به خطر بیفتد، مگر اینکه ما خودمان قست ایجاد شرکتی در زمینه میزبانی وب داشته باشیم.
البته این نکته را باید مورد توجه قرار دهیم با توجه به بالا بودن هزینه راه اندازی و نگهداری سرور، برای انجام این کار نیاز به مطالعه ی دقیق در زمینه میزبانی وب و دامنه داریم.
4-mirror IP / server
حالتی ست که همزمان اطلاعات برروی سروری دیگر که همان نسخه پشتیبان است کپی میشود و هزینه بالایی دارد چون به همان اندازه فضای اول باید فضا برای ذخیره اطلاعات داشته باشیم. و همچنین سایت از چندین سرور مختلف پشتبانی می شود. مثلا سایت google.com چندین سرور مختلف در نقاط مختلف جهان دارد، که به خاطر حضور بازدید کننده فراوان، یک یا حتی دو سرور کفایت حضور همزمان این تعداد کاربر را دارا نمی باشد. پس اینگونه سرور ها ایجاد شده اند که هر کابر را به نزدیک ترین و خلوت ترین سرور انتقال دهد.
این گونه سرویس را که به صورت توزیعی ارائه می شود در اصطلاح mirror server می گویند.
که یک سایت در این حالت ممکن است چندین IP نیز داشته باشد.
برای اینکه با بحث میزبانی وب آشنا شوید با یک مثال ساده آن را برایتان تشریح می نمایم.
میزبانی وب مثل اجاره کردن یک اتاق از یک هتل در بستر شبکه ی جهانی اینترنت می باشد. ما برای اینکه سایت خود را بر روی شبکه نت قرار دهیم، نیاز داریم یک فضای برای ذخیره اطلاعات و قرار دادن فایل های خود بر روی آن داشته باشیم، زیرا این اطلاعات نمی تواند بر روی هار دیسک سیستم ما قرار بگیرد، چون قرار است سایت ما و اطلاعات آن در دسترس عموم افراد جهان قرار بگیرد.
که برای این دسترسی ما قبلا با مبحث دامنه در مقاله دامنه چیست، آشنا شده ایم. دامنه راه ارتباط کاربران با فضای ما و اطلاعات ما که بر روی Host یا میزبان وب ما قرار دارد، می باشد. هر دامنه اصطلاحا شماره تماس با این اتاق اجاره ای ما بر روی فضای اینترنت است.
پس اگر قرار باشد روی سیستم خود این اطلاعات را ذخیره کنیم، حتی اگه یک سرور هم بر روی سیستم ما قرار داشته باشد، با خاموش شدن سیستم ما، اطلاعات از دسترس عموم خارج خواهد شد.
برای این موضع شرکت های به وجود آمده اند که با راه اندازی سرور ها و تفکیک فضای هارد دیسک خود، بخش های آن را به سایت های نیازمند این فضا ها، اجاره می دهند.
این شرکت ها با توجه به اعتبار و تجربه خود، امنیت، قطع برق، پشتیبانی در مقابل سوانح و... را تامیین می نمایند.
حال با توجه به تقسیم بندی فضای هارد دیسک این شرکت ها، میزبانی وب به 4 دسته عمده تقسیم می شود، که در ادامه آنها را تشریح و توضیح خواهیم داد. که برای طراحی سایت مناسب بهتر است با این موارد و انواع میزبانی وب آشنا شویم.
پس از آنکه پروژه ای غیرانتفاعی با عنوان کد توسط 2 ایرانی به نامهای علی پرتوی و هادی پرتوی با هدف آموزش کدنویسی آنلاین به کودکان آغاز شد و افرادی چون انوشه انصاری، بیل کلینتون، بیل گیتس، مارک زوکربرگ و نام آوران دیگر از آن حمایت کردند، هم اکنون مقاله ای به قلم نیکول گوین (Nicole Nguyen) در وبسایت بخوان بنویس منتشر نموده. او می نویسد:
دختران امروز نیاز به یادگیری کدنویسی دارند. به 2 دلیل:
اول اینکه ما به تعداد کافی از داشتن مهندسین زن محرومیم و دوم اینکه کدنویسی یکی از مهارت های ضروری همچون خواندن و نوشتن و محاسبه کردن است.
جامعه ارتباطی عصر امروز جایی برای زنان در این عرصه متصور نمی شد، اما زمان در حال پیشروی و فضا در حال تغییر است و در میان، گوگل سعی دارد مطمئن شود که نسل بعدی کدنویسان را دختران امروز تشکیل دهند. به همین دلیل سامانۀ با کد بساز، یک ابتکار الهام بخش برای دختران (و همچنین والدین آنها) را ایجاد نمود تا علاقمندان را گرد هم آورد.
حال پروژۀ دیگری در ایران پس از افت و خیزهای زیاد کلید خورد و به مرحلۀ اول بهره برداری رسیده است.
کفشدوزک؛ نوپا و قدرتمند
خودش اینگونه خود را معرفی میکند:
هدف کشفدوزک بالا بردن جذابیت تکنولوژی برای زنان و آسانتر کردن دسترسی به آن است. مطالبی که در وبسایت کفشدوزک منتشر میشوند، به هیچ وجه به دنبال کشیدن یک خط بین زنان و مردان نیست زیرا اعضای کفشدوزک اعتقاد دارند که آموزش فرآیندی است که تمام افراد جامعه باید در آن شریک باشند، حال میخواهند این افراد زن باشند یا مرد.
در حال حاضر 3 دوره در کفشدوزک فعال است. سرویس های گوگل، امنیت و حریم خصوصی و همچنین تلفن های هوشمند که می توان با ثبت نام و فعال سازی از هر یک از این دوره ها سود جست.
همچنین وبسایت های دیگری نظیر دخترانی که کدنویسی می کنند، آکادمی هک برایت، لینین و بانوی گیک نیز به عنوان تارنماهایی که در زمینۀ آموزش به دختران فعال هستند شناخته شده اند.
هرچه باشد، اما گوگل به صورت حرفه ای قصد ساختن نسل آیندۀ دختران کدنویس را دارد و این روزها این جمله را در بسیاری از محافل اینترنتی و تخصصی کدنویسی می بینیم:
شاید بتوان وایمکس را در ایران اینگونه معنی کرد: همان ADSL که سیمهایش را جمع کردهاند و قابلیت حمل دستگاه وجود دارد اما متاسفانه طبق قوانین وضع شده امکان اتصال به این تکنولوژی در حین حرکت وجود ندارد. این موضوع به این معنا است که میتوانید دستگاه را با خود به هرجا که دوست دارید حمل کنید اما سرویس اینترنت تنها در حالت سکون به شما ارائه خواهد شد.
سرویس وایمکس نیز طرفداران خاص خود را دارد، البته اگر جزو کاربران خانگی به حساب میآیید ADSL برای شما بهترین گزینه ممکن است.
ایرانسل
کاربر باید با مراجعه به سایت ارائه دهنده سرویس بسته وایمکس خود را با توجه به مکان جغرافیایی خود انتخاب کند. نکته جالبی که در سایت وایمکس ایرانسل به چشم میخورد این است که بعضی از سرویسها تقریبا قیمتی معادل قیمت ADSL شرکتهای اینترنتی و یا حتی ارزانتر دارند، این درحالی است که ارائهکنندگان سرویس وایمکس تکنولوژی گرانتر را خریداری کرده و پهنای باندشان 25 درصد نسبت به شرکتهای اینترنتی گرانتر است.
البته این موضوع در تهران صادق نیست و دربعضی از شهرستانهای تحت پوشش این شرکت صدق میکند. در مورد قیمتها هم کاربر باید به ازای یک بسته یک ماه 128 کیلوبیتی با محدودیت حجمی پنج گیگابایت 22 هزار تومان پرداخت کند. البته کاربر میتواند سرعتهای بالاتر نظیر 512 کیلوبیت بر ثانیه را با محدودیت حجمی چهار گیگابایت به قیمت 22 هزار تومان تهیه کند.
مبیننت
شاید مبیننت مناطق بیشتری از کشور را تحت پوشش سرویس وایمکس خود قرار داده است به علاوه مهم نیست کاربر در چه جایی زندگی میکند چراکه قیمتها برای تمامی نقاط کشور یکسان تعریف شده است. مصرف کنندگان مبیننت میتوانند سرویس 128 کیلوبایتی یک ماه این شرکت را که محدودیتی پنج گیگابایتی دارد به قیمت 20 هزار تومان تهیه کنند. در سرعتهای بالاتر نظیر 512 کیلوبایت سرویس یک ماه چهار گیگابایتی به قیمت 24 هزار تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
سرعت اینترنت ایرانسل مبین نت
128 کیلوبایت (5 گیگابایت) 22 هزار تومان 20 هزار تومان
512 کیلوبایت(4 گیگابایت) 22 هزار تومان 24 هزار تومان
یک مگابایت 54 هزار تومان برای 10 گیگابایت 50 هزار تومان برای هشت گیگابایت
دو مگابایت 66 هزار تومان برای 12 گیگابایت 75 هزار تومان برای 10 گیگابایت
مقصود از تیتر این است که شما در هر شغلی که هستید یا هر صنفی که مربوط به شماست از طراحی سایت تا سایت نیازمندی و درج آگهی رایگان و یا اگر کارتان فروش ترازو و باسکول و حتا اگر در زمینۀ خرید خودرو در اینترنت مشغول به فعالیت هستید حتما با ایمیل های اسپم در طول روز برخورد می کنید.
اما برخی از ایمیل مارکتینگ ها هستند که هوشمندانه تر عمل می کنند. بگذریم از آنکه اینها هم اسپم هستند و شما در هیچ خبرنامۀ امنی برای دریافت آنها اقدام نکرده اید اما ممکن است یک هزارم مورد نیازتان باشد.
در این ارتباط نمیخواهیم صحبت کنیم. بحث ما در ارتباط با ایمیل لیست هاییست که به صورت قانونی وجود دارند. از ظاهر و باطن وبسایت ارسال کننده هم می شود با چند کلیک، به اعتبار مطالب و کارکرد صحیح آن و به تبع، ایمیل هایی که به عنوان خبرنامه ارسال خواهد کرد رسید.
اگر دریافت کننده هستید:
به خاطر داشته باشید که با فیلترگذاری های مناسب، به بهترین شیوه، اینباکس خود را مدیریت کنید. اگر از یک سرویس دهندۀ رایگان و عمومی می خواهید استفاده کنید، بدون شک جیمیل را انتخاب نمایید. اگر ارسال کننده هستید و یا می خواهید که باشید:
سرویس دهنده های زیادی امروزه در دنیا هستند که به صورت قانونی و با امنیت کامل، ایمیل مخاطبین شما را جمع آوری می کنند. سرویس هایی نظیر mailchimp و constantcontact با دریافت مبالغی در طول ماه و سال، به شما اجازۀ ارسال تا 50000 کاربر را می دهند و حتا ابزارهایی برای طراحی یک ایمیل درخور و شان شرکت و تجارت شما را به صورت آنلاین در اختیارتان قرار می دهند.
پس از مدتی که سایتتان را راه اندازی کردید، از خود بپرسید که آیا سایت شما به نیازی به چکاپ سئو دارد یا خیر؟
این یک امتحان است برای آنکه اشکالات موجود در وبسایتتان را بیابید. پیشتر نیز ابزار دیگری را برای چک نمودن سئوی سایت معرفی نمودیم. چه آنانکه به رایگان این کار را انجام می دادند و چه آنان که در ازای خرید پکیج هایشان، خدمات سئو ارائه می نمودند.
اکنون با استفاده از این ابزار جدید شما قادر خواهید بود که اشکالات ریز و جزیی وبسایتتان را با دریافت گزارش تحلیل آماری این ابزار پیدا و در جهت رفع آنها گام بردارید. به همین دلیل هر مدیر وبسایتی که بخواهد سایت خود را در رتبه های موتورهای جستجو ارتقا دهد، نیاز به چکاپ سایت خود با استفاده از چنین ابزاری دارد. البته فراموش نکنید که تحلیل اطلاعات و داده های مربوط به سئو، به صورت حرفه ای می بایست توسط سئوکار متخصص صورت پذیرد اما همچنان می توان با استفاده از ابزار آمادۀ موجود، کلیاتی از مشکلات را یافت و در جهت رفع آن اقدام نمود.
دستیابی به صفحۀ اول جستجوی گوگلی، تنها راه دریافت بازدید بیشتر است. به همین دلیل، تمام سایت ها می بایست چکاپ شوند. یکی از ابزارهای رایگان برای چکاپ وضعیت سئوی سایت شما، سئوچکر است که بسیار به شما در کسب رتبۀ نخست گوگل کمک می کند.
کدام راه مهم تر است؟
حال می پرسیم که کدام راه در بهینه سازی وبسایت، بیشتر به سایت شما کمک می کند تا در صفحات جستجوی گوگلی دیده شوید؟
این پرسش بعدی است که مستقیما ذهن هر کسی را به خود مشغول می کند. اینکه دیگر چه کنید برای دیده شدن در صفحات اول موتورهای جستجو! یکی از بهترین کارها همچنان، دریافت بک لینک حقیقی، طبیعی و غیر تقلبی است.
بک لینک ها در الگوریتم جدید گوگل همانطور که مقالات پیشین اشاره کردیم تاثیر ضعیفی دارند اما نه از تنها از بین نرفته اند که در صورت تولید محتوا و ارائۀ متون جدید، تاثیر به سزایی در ارتقای یک URL دارند.
بهتر است برای بررسی تمام موارد فوق هرچه سریعتر ابزار سئوتست را چک کنید.
پاسخ کوتاه به این سوال تنها به 1 خط می رسد: شارپ وان و یا #1 به پیوند یا URLی می گویند که با جستجوی چند کارکتر خاص در موتورهای جستجو به عنوان اولین پیوند نمایش داده می شود.
اما چگونه پیوند خود را که می تواند شامل یک URL مشخص که با WWW آغاز و با اکستنشن مشخص پایان می یابد شارپ وان کنیم؟
اینکه هر صاحب کسب و کاری بخواهد که وبسایتش در صفحۀ اول گوگل باشد حق اوست و چنین چیزی دور از واقعیت نیست چراکه آنان که صفحۀ نخست هم هستند نیز از میان همین مدیران وبسایت ها می باشند. با این تفاوت که زمان کدنویسی و طراحی سایت مورد نظر به نکاتی چون سئو شامل تگهای Title و متاتگ ها توجه شده و در عین حال مدیر وبسایت، با وقت گذاشتن بر روی سایت خود و ارتقای روزانه اش تلاش نموده تا وبسایتش به صفحۀ نخست و رتبۀ یکم دست پیدا کرده است.
آنچه که ما در شرکت طرح و پردازش مبنا به مشتریان خود می گوییم این است که بخش کدنویسی و طراحی و سئوی ریشه ای را به ما بسپارید اما هر دو طرف (مشتریان و شرکت) تعهد کنیم که سایت را به حال خود رها نسازیم. به همین دلیل است که بسیاری از وبسایت هایی که در زمینه های متفاوت طراحی نموده ایم، بلااستثنا اگر رتبۀ یکم یا همان شارپ وان نباشند، قطع به یقین در صفحۀ اول گوگل یافت می شوند.
ما معجزه نمی کنیم!
برای اطلاعات بیشتر با 0216123 تماس بگیرید تا ضمن ارائۀ توضیحات تکمیلی، از 20 درصد تخفیف طراحی سایت نوروزی ما برخوردار شوید.