دلایل زیادی وجود دارد که دسترسی ربات گوگل به صفحات و یا کل یک سایت محدود و یا کاملا قطع شده باشد. یکی از این دلایل می تواند تنظیمات DNS دامین یا ایجاد مشکلاتی در سرور سایت باشد. این قبیل اتفاقات میتواند به Seoی سایت شما آسیب بزند و در موارد بسیاری، موتور جستجوگر و ربات گوگل نتواند صفحات سایت را ایندکس کند.
برای یافتن اینکه آیا در تنظیمات DNSتان مشکلی وجود دارد یا خیر، گوگل در سلسلۀ ابزارهای وبمستر (Webmaster/tools...) به شما کمک خواهد کرد. برای پیدا کردن وجود یک مشکل در بخش DNS سایت خود به صفحه وبمسترتولز خود بروید و از مسیر Crawl، می توانید گزارشی از 90 روز قبل تا کنون را توسط این ابزار و این بخش مشاهده کنید.
جان مولر در این ارتباط میگوید:
این قبیل اتفاقات ممکن است در مدت کوتاهی بر سئو سایت شما تاثیر گذار باشد ولی در دراز مدت به جایگاه قبلی خود باز خواهید گشت. زمانیکه دسترسی روبات های گوگل به صفحات سایت شما ممکن شده و به بازخوانی مجدد و ایندکس آنها بپردازند دوباره جایگاه خود را در نتایج گوگل کسب خواهید کرد. ولی این امر نیازمند گذشت زمان خواهد بود. البته توجه داشته باشید که برگشت به جایگاه قبلی در صورتی رخ خواهد داد که تغییری اساسی در الگوریتم های گوگل در این زمان ایجاد نشده باشد.
این سخنان بدان معناست که سرور هر سایتی ممکن است حتا با توجه به آپتایم 99 درصدی، در مواقعی (حتی دقایقی) با قطعی مواجه شود و یا با تنظیمات اشتباه و دسترسیها و محدودیتها با استفاده از فایل robots.txt، موجب بروز خسارتی چون عدم ایندکس شدن صفحات سایت توسط ربات گوگل گردد که با استفاده از یکی دیگر از امکانات وبمسترتولز یعنی بخش Crawl Errors نیز تا حد قابل توجهی حل شدنیست.
برای رفع این موضوع به بخش Crawl و زیرمنوی Crawl Errors بروید و لیست صفحاتی که به دلیل عدم وجودشان، خطا گرفته و ایندکس نشده اند را در دو نسخۀ وب و گوشی هوشمند، مشاهده نمایید. در 95 درصد از مواقع، این صفحات، صفحاتی هستند که دیگر وجود ندارند و همان خطای معروف 404 را با خود به یدک می کشند.
2 راه برای رفع این مساله وجود دارد: 1- نشانی های مورد نظر را محتوادار نموده و سپس Mark as fixed کنیم. 2- و یا از طریق حذف لینک ها به 3 روش (که توضیح آن از حوصلۀ این جستار خارج است) از وجود لینک های اضافی در سایت خود جلوگیری کنیم.
سپس می توانید از طریق گزینۀ Fetch as Google تا 500 دفعه، دستور دوباره ایندکس شدن صفحۀ اصلی و یا تمام صفحات سایت را وارد کنید تا مجددا گوگل، سایت شما را بازبینی و ایندکس نماید.
همانطور که میدانید گوگل در طی چندین سال به طور مرتب تقریبا هر سه ماه یکبار پیج رنک صفحات را آپدیت می کرد و این پیج رنک یکی از فاکتورهای مهم در تعداد ورودی گوگل و نشان دادن یا ندادن هر سایت در صفحات اول نتایج گوگل بود. اما مدتی ست که از بروزرسانی مجدد گوگل گذشته است و تلاش افرادی که در بروزرسانی سایت خود اقدام کرده اند بی نتیجه مانده است.در اینجا می خواهیم تا به سرانجام پیج رنک گوگل پی ببریم.
مت کاتس در صحبت هایی در مورد پیج رنک گوگل به سرانجام پیج رنک گوگل اشاره کرده است.بر اساس گفته ی مت کاتس که در مورد عدم بروز رسانی پیج رنک گفته شده ،ایده حذف پیج رنک را در ذهن تقویت می کند همچنین مت کاتس اشاره میکند که پیج رنک یک سایت نشانگر کیفیت محتوای آن نیست با اینکه بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر گذار است. به گفته او پیج رنک تنها نشان دهنده تعداد لینک های ورودی به یک سایت از سایت های دیگر اینترنت است. به عبارتی یکی از عواملی که می تواند در پیچ رنک موثر باشد ساختار و کیفیت کدنویسی می باشد و سایت باید یک صفحه اصلی داشته باشد و به راحتی بتوان به صفحات مهمتر دسترسی پیدا کرد (مانند نمودار درختی) .اینکار موجب می شود تا پیج رنک سایت شما افزایش پیدا کند.
همچنین برای بهبود جایگاه خود در موتورهای جستجوگر گوگل استفاده از محتوای مفید و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه صحبت های مت کاتس نشان می دهد که اگر محتوای سایت گسترش پیدا کند و لینک های بیشتری به سایت ایجاد شود می تواند روی پیج رنک سایت تاثیرگزار باشد.
و در آخر با توجه به صحبت های مت کاتس می توان متوجه شد که مفهوم پیج رنک بصورت یک عدد مشخص تا حدی فراموش شده و به کاربران اینترنتی ارائه نخواهد شد ولی ارزش و اهمیت کسب بک لینک های طبیعی و مناسب از سایت های معتبر همچنان حفظ شده و بر رتبه بندی نتایج جستجو تاثیرگذار است.
ماه گذشته، گوگل با ایجاد نمودن فرمی در گوگل داکس، از کسانی که فکر می کنند ممکن است یک سایت خاص و مورد نظر ایشان، از توجه گوگل دور مانده و جایگاه مناسبی در جستجو نیافته، درخواست کرد که در این فرم، کاربران با درج نام سایت (نام دامنه) و توضیحی در این ارتباط که چرا شما فکر می کنید این سایت جایگاه مناسبی ندارد، درج نمایند و گوگل آن را بررسی خواهد کرد،در این مقاله می خواهیم تا به نگاه گوگل به تعداد صفحات سایت بپردازیم.
مت کاتس –مدیر ارشد بخش مبارزه با اسپمینگ گوگل- می گوید: سایت هایی با اطلاعات محتوایی و صفحات بیشتر از دو جهت می توانند شانس بیشتری در رده بندی گوگل داشته باشند. بدون شک این مطالب نباید کپی باشند.
وی در این ویدیو می گوید که زمانی که صفحات سایتتان را افزایش می دهید، این شانس را دارید که کلمات کلیدی بیشتری نیز استفاده کنید و برای کلمات کلیدی بیشتری، مطالب را سئو کنید. چراکه در حالت عادی امکان درج بیش از دو یا سه کلمۀ کلیدی اصلی نیست. این "نبودن" به معنای امکان نداشتن و ممنوع بودن نیست. بدین معنی است که نمی توان برای یک صفحه بیش از دو یا سه کلمه کلیدی را متصور شد.
مطلب بعد در ارتباط با سایتهایی با صفحات بالاست. این نوع سایتها به دو دسته تقسیم می گردند؛ یا سایتهایی که مطالبشان را مستقیما از صفحات دیگر کپی می کنند و یا سایتهایی با صفحات بالا و نسبتا بالا که خود تولید کنندۀ محتوا و مطالب مفید هستند. این سایتها شانس زیادی برای دریافت بک لینک های واقعی و معرفی از جانب سایت های دیگر خواهند داشت که به اعتبار و کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل کمک زیادی خواهد کرد. همچنین افزایش بک لینک حقیقی، شانس ورود روبات های گوگل به سایت شما و ایندکس نمودن صفحاتتان را بالا خواهد برد.
در بخش آموزش Html ، متاتگ ها (Meta Tag) گفته شد که متاتگ از اهمیت بالای برخوردار است و اطلاعات وب را به مرورگر یا موتور گوگل معرفی می کند به عبارتی محتوای توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت می باشد و زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده می شود،تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک می کند.
از آنجاییکه متاتگ از چشم بازدیدکننده پنهان است بیشتر در جهت بهینه سازی سایت کاربرد دارد و استفاده صحیح از آن می تواند در رتبه بندی گوگل موثر باشد.
مت کاتس در ویدیویی اعلام کرده که از توضیحات متا استفاده نمی کند و این بخش را خالی می گذارد.به عبارتی مت کاتس با بیان این موضوع نتیجه را به گوگل واگذار کرده است.از طرفی این موضوع اهمیت توضیحات متا را بیشتر نشان می دهد زیرا توضیحات متا می تواند روی سئو و تعیین کلمات کلیدی آن موثر باشد و در نهایت احتمال اینکه بازدید از سایت شما افزایش پیدا کند بیشتر می شود. اما مشکل هنگامی رخ می دهد که برخی افراد از افزونه های مختلفی برای تکمیل خودکار این بخش استفاده میکنند و یا صفحات متعددی در سایت خود دارند که پاراگراف اول آنها یکسان است. در چنین مواردی متن های تکراری در توضیحات متای صفحات متفاوت مشاهده میگردد که از نظر روبات های گوگل قابل پذیرش نیست.
اهمیت این موضوع تا جایی است که در ابزار وبمستر گوگل بخشی مجزا به نام HTML Improvements قرار داده شده تا صفحاتی که عنوان یا توضیحات مشابه دارند را به شما معرفی کند.در آخر اگر سایت شما روزانه مطالب جدیدی ارائه نمی کند و یا زمان کافی برای نوشتن توضیحات اختصاصی ندارید می توانید مانند مت کاتس این بخش را خالی بگذارید تا خود گوگل در مورد آن تصمیم بگیرد.
هنگام طراحی وب سایت اولین موضوعی که افراد با آن روبرو می شوند هاست و همچنین دامنه ی سایت می باشد.از آنجاییکه امروزه یکسری تبلیغات درباره ی خرید دامنه با رنک 2 و 3 مطرح شده است در اینجا می خواهیم تا درباره ی نکاتی که قبل از خرید دامنه دست دوم باید بدانیم اشاره کنیم.
اولین نکته ای که در خرید دامنه دست دوم باید بدانیم لینک هایی که قبلا در این دامنه بوده مرتبط با سایت فعلی شما می باشد یا خیر.برای راحتتر کردن مفهوم به مثال روبرو توجه کنید.کسی که در فکر راه اندازی یک فروشگاه لوازم ورزشی است هیچگاه فروشگاه خود را در جایی که فروشگاه های لوازم خانگی هستند احداث نمی کند.دامنه ها نیز همینطورند به عبارتی دامنه ی دست دوم هم می تواند موجب سرعت بخشیدن پیشرفت وب سایت شما شود هم مانعی برای پیشرفت سایت.
مت کاتس در رابطه با دامنه های رنک دار قدیمی می گوید:زمانیکه شما یک دامنه استفاده شده را خریداری میکنید و با مشکلاتی روبرو میشوید به این معنی است که قبلا شخصی بر روی آن فعالیت های مغایر با قوانین گوگل یا اسپم انجام داده است.
با توجه به گفته ی کاتس متوجه می شویم که یک دامنه ی دست دوم می تواند جریمه هایی را داشته باشد که بعدها برای شما مضر باشد و واضح است کسی که روی سایت خود کار کرده باشد و دارای رنک بالایی باشد حاضر به فروش دامنه خود نخواهد بود!
به هر دلیلی اگر تمایل به خرید دامنه دست دوم داشته باشید می توانید با ساختن یک اکانت در وبمستر گوگل وارد بخش Manual Actions رفته و جریمه های آن را ببینید.
همچنین می توانید زمینه ی کاری سایت ها را برررسی کنید،حتی اگر محتوایی روی دامنه رنک دار قرار دارد از چه کیفیتی برخوردار است.
لازم به ذکر است که با استفاده از تکنیکهایی می توان رنک بالا بدست آورد اما با عوض شدن آپدیت بعدی گوگل از بین خواهد رفت. در پایان می توان گفت که خرید یک دامنه رنک دار می تواند یک ریسک باشد و باعث سرعت در پیشرفت و یا شکست سایت شما شود.
بنابراین بهترین روش برای پیروزی در سایت استفاده از مطالب بکر و ایده های تازه است همچنین بررسی رفتار بازدیدکنندگان و شناسایی صفحات پربازدید سایت راهنمای مناسبی برای تعیین ادامه مسیر سایت و جهت گیری مطالب خواهد بود.
بسیاری از الگوریتم های گوگل شامل پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار برای کاربران اینترنتی و وبمستران ممکن است ناشناخته باشند و بیشتر اطلاعاتی که بر روی اینترنت مطالعه میکنند، براساس حدس، گمان و یا بررسی های نسبتا دقیق متخصصین سئو تهیه شده اند. گویا همچنان بخشهای متعددی از این الگوریتم ها برای مشخص نمودن رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو ناشناخته مانده است. یک خبر جالب که در ماه گذشته آشکار شد این بود که در حال حاضر خود گوگل بطور دقیق و بدون خطا میداند که علت کاهش اعتبار و رتبۀ یک سایت در نتایج جستجو یا Search Resaults چیست و کدام یک از این الگوریتم ها موجب آن شده اند اما این اطلاعات از طریق سرویس وبمستر تولز (سلسله ابزارهای آماده شدۀ گوگل برای مدیران سایتها و وبلاگها) در اختیار مدیران سایت ها قرار نمیگیرد!
آنطور که بر میآید رفته رفته گوگل قصد دارد اطلاعات بیشتر، جامعتر و کاملتری از عوامل موثر بر رتبه بندی سایت ها و وبلاگهای شخصی در اختیار کاربران خود قرار دهد و در همین ارتباط جان مولر در پاسخ به پرسش یکی از کاربران در مورد الگوریتم گوگل گفت:
سرعت ایندکس شدن صفحات سایت توسط گوگل (و احتمالا سایر موتورهای جستجو) نمیتواند دلیلی بر جایگاه خوب آنها در نتایج جستجو باشد. اگر مطالب شما به خوبی ایندکس میشوند ولی رتبۀ مناسبی کسب نمیکنند بدان معنی است که محتوای سایت شما مورد پسند الگوریتم نبوده و کیفیت لازم را ندارد.
می توان به گفتۀ جان مولر این را هم اضافه کرد که کسب نکردن رتبۀ خوب در گوگل، دال بر خطای این موتور و همچنین مبنی بر ناتوان بودن در ایندکس کردن میلیونها صفحه نمیباشد! مشخصا میتوان اذعان نمود که مولر در ارتباط با الگوریتم پاندا و تصمیم گیری آن برای تعیین کیفیت محتوای سایت صحبت میکند و این بیانگر آن است که گوگل دقیقا میداند سایت شما توسط کدام الگوریتم جریمه شده که البته مجددا لازم به ذکر است: به خود وبمستر اطلاعی در این باب ارائه نمیشود.
همانطور که می دانیم شبکه های اجتماعی یکی از موثرترین روش ها در بهینه سازی سایت و همچنینی اصول سئو می باشد و تقریبا همه ی افرادی که صاحب وب سایت هستند خواهان آنند که در بین موتورهای جستجویی نظیر گوگل و یاهو در لینک های اول قرار گیرند که برای رسیدن به این هدف از علم سئو استفاده می شود.
امروزه با توجه به گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی علاوه بر سئو باید در یک پدیده دیگر یعنی همان بهینه سازی شبکه های اجتماعی یا به عبارتی SMO هم دانش لازم را به دست بیاوریم.
به بهینه سازی شبکه های اجتماعی SMO می گویند . واژه SMO مخفف عبارات Social Media Optimization است و شامل تکنیکهای انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی می شود.به طور عام، بهینه سازی شبکه های اجتماعی یعنی بهینه سازی یک سایت و محتوای آن در حیطه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی.که هدف آن مانند سئو افزایش ترافیک و مطرح شدن می باشد با توجه به اهمیت روز افزون شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو نیز به این شبکه ها توجه می کنند و اتفاقاتی که در شبکه هایی مثل فیسبوک و توییتر و گوگل پلاس رخ می دهد می تواند تاثیر مستقیم روی امتیاز یک سایت در صفحات نتایج موتورهای جست و جو یا همان SERP داشته باشد.به بیان دیگر هر چه سئو روی ترکیب فنی وبسایت ها تمرکز دارد، SMO بیشتر به کیفیت محتوا، اعتبار نویسنده و تجربه کاربران در ارتباط با محتوا و نویسنده می پردازد. مشخصا تمامی این ویژگی های SMO می تواند روی سئوی یک سایت تاثیر به سزایی داشته باشد. هر چه وب به سمت اجتماعی تر شدن پیش می رود، سیگنال های اجتماعی نیز بهتر می توانند معین کنند که چه چیزهایی در وب ارزشمند هستند همچنین عملکرد یک سایت یا وبلاگ در شبکه های اجتماعی روی امتیازش در موتورهای جست و جو اثر می گذارد و هر چه یک سایت یا یک مطلب از یک وبلاگ بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، امتیاز بهتری از موتورهای جست و جو دریافت می کند.بنابراین اشتراگ گذاری می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد اما باید توجه کرد که SMO را با اشتراک گذاری بی رویه اشتباه نباید گرفت. در استراتژی تولید و انتشار رسانه اجتماعی شما باید به موارد زیر دقت کنید: √ چه مواردی لازم است در تولید رسانه اجتماعی رعایت گردد تا انتشار آن توسط افراد افزایش پیدا کند؟ √ در چه زمانی باید آن را منتشر کرد؟ √ چه نکاتی در محتوای آن باید رعایت شود تا امکان تبدیل بیننده به بازدیدکننده سایت شما نرخ بیشتری داشته باشد؟ √ و ...
با توجه به مطالب ارائه شده باید به بهینه سازی شبکه های اجتماعی نیز توجه نمود زیرا به مرور زمان با افزایش استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی روز به روز اهمیت این روش بازاریابی اینترنتی افزایش پیدا می کند.
گالری تصاویر از جمله ویژگی هایی است که وجود آن در وب سایت می تواند باعث جذب بازدیدکننده شود اما برای ایجاد گالری تصاویر در یک سایت، نیاز به front end است که تصاویر را پر زرق و برق و چشم نواز نشان دهد و بیشتر نظر بیننده را جلب نماید.در اینجا می خواهیم تا شما را با اهمیت وجود گالری تصاویر در وب سایت آشنا کنیم.
گالری تصاویر می تواند تصاویر محصولات،نمونه کارها و یا حتی محیط شرکت را شامل شود.وجود این موارد می تواند گالری تصاویر شما را به یک عنصر خاص و مهم تبدیل کند همچنین باید توجه کرد که در گالری تصویر از عکس های باکیفیت استفاده کنید.
افرادی که می خواهند در وب سایت خود از گالری تصاویر استفاده کنند باید قبل از هر اقدامی به سوالات زیر جواب دهند.
√ آیا گالری تصاویر شما در راستای اهداف وب سایت شما طراحی شده است؟
√ آیا تصاویر و عکس ها در گالری عکس وب سایت شما دارای کیفیت حرفه ای می باشد؟
√ آیا برای عکس های خاصی که دارای پتانسل ویژه ای هستند، دکمهء " خرید هم اکنون" طراحی نموده اید؟
√ آیا تصاویر و عکس های موجود در گالری وب سایت شما به وضوح کلمات محتوای وب سایت شما هستند؟
√ با یک طراحی خوب برای گالری، تا حد زیادی موفق به جلب علاقهء کاربران خواهید شد.
جواب دادن به این سوال ها نشان میدهد که سایت شما نیاز به گالری تصاویر دارد یا خیر .
با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت گالری تصاویر در وب سایت ، ارزش نظری و تئوریکالی وب سایت خود را افزایش دهید و باید بدانید که انجام این کار به آرامی و زیبایی می تواند در افزایش ترافیک سایت موثر باشد.
ایجاد یک شبکه ی اجتماعی هیچگاه به تنهایی نمی تواند نیازهای شما را رفع کند و برای حل این مشکل بایستی از روش هایی استفاده کنیم که موجب شناخته شدن شما شود.در اینجا می خواهیم تا شما را با نکات قبل از ایجاد شبکه های اجتماعی آشنا کنیم.
تعیین هدف:از خود بپرسید که هدف شما از ایجاد شبکه اجتماعی چیست،آیا هدف کسب درآمد است یا صرفا جهت شناخته شدن و شهرت عضو شبکه های اجتماعی می شوید؟!ثبت این سوال ها می تواند به شما نشان دهد که مسیر شما درست بوده یا اشتباه است.
تعیین چشم انداز:لازم است پیش از ایجاد یک شبکه اجتماعی میزان بازدید و رتبه ی الکسا را تعیین کنید.متاسفانه اکثر افراد هنگام ایجاد شبکه اجتماعی به این موضوع دقت لازم را ندارند اما در واقع افقی که شما برای شبکه خود متصور هستید پیش زمینه برای ایجاد برنامه توسعه شبکه شما خواهد بود، بی شک هزینه مورد نیاز برای یک شبکه اجتماعی با چندین میلیون کاربر روزانه با شبکه ای با تنها چند صد کاربر در روز قابل قیاس نیست و الگوهای توسعه متفاوتی را می طلبد.
برنامه خود را بنویسید:دست به قلم شوید و هرچه را که از شبکه اجتماعی خود می خواهید روی کاغذ بنویسید.راه های جذب منابع مالی ، جامعه مخاطب ، روش های تبلیغ ، و جایگاهی که برای یک سال آینده شبکه خود متصور هستید را ریز به ریز مشخص کنید.هرچند که شاید در مسیر حرکت نیاز به تغییر برخی از اهداف داشته باشید لکن وجود برنامه و چشم انداز تضمین کننده رشد و حرکت شبکه ی شماست.
به فکر منابع مالی باشید!:شاید در روزهای اول راه اندازی یک شبکه اجتماعی هزینه های نگهداری آن زیاد نباشد ولی به زودی شما نیاز به استفاده سرور های با قدرت بیشتر نیاز دارید پس از همین حالا در فکر باشید.در فکر بودن به معنای تجاری سازی امکانات نیست ، گاهی با جذب تبلیغات ، گاهی با ارائه محصولات و ایجاد کسب و کارهای جانبی در کنار شبکه اجتماعی می توانید هزینه های خود را تامین کنید.
تعهد نامه و مانیفست فکر خود را مشخص و اعلام کنید:به عبارت ساده مشخص کنید تفکرات شما و شبکه ی اجتماعی شما بر چه نوع است چه رفتار هایی در شبکه اجتماعی شما مجاز و چه رفتارهایی غیر مجاز است اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که شبکه شما از لحاظ کاربر رشد کند اگر از ابتدا پایه های شبکه را محکم نکرده باشید شبکه تبدیل به کاروانسرایی بی در و پیکر خواهد بود.
تفکرات کودکانه که همه ی افراد بیایند و هر رفتاری که خواستند انجام دهند را کنار بگذارید چه بخواهید چه نخواهید شبکه اجتماعی شما تجلی گاه تفکرات شماست پس از همان ابتدا گربه را بر در حجله بیاویزید تا در آینده درگیری های بین کاربران شما به حداقل برسد.
قوانین را مشخص کنید:خیلی ساده بگویم قوانین هر شبکه اجتماعی در نقش قانون اساسی آن عمل می کند.اگر قوانین شما ناقص باشد یا مدام مجبور به تغییر آن شوید هرج و مرج در تمام ارکان شبکه ی شما ایجاد خواهد شد پس قوانینی بنویسید که تا مدت ها نیاز به تغییر آن نداشته باشید.
البته این سخن به معنای ضرورت نداشتن اعمال تغییرات در بازه های زمانی نیست لکن قوانین هرچه کمتر تغییر کند کاربران بهتر می پذیرند.
تیم بسازید!:ایجاد تیم های نظارتی ، مالی ، محتوایی و… از بین بردن قدرت مدیریتی شما نیست بلکه بالعکس کمک کننده و همیار شما در رشد و توسعه شبکه ی شماست.پس قبل از ایجاد دست کم ۵ نفر فرد مطمئن جهت حضور در هسته ی اولیه تیم مدیریتی خود انتخاب کنید در آینده همراه با رشد شبکه افراد بیشتری را برای کمک گرفتن خواهید شناخت.
استفاده هاست رایگان ، هاست ارزان = یک شبکه ضعیف و سخیف!:هاست های رایگان و هاست های ارزان قیمت کاربرد خاصی دارند به همین علت برای یک شبکه اجتماعی که قصد رشد دارد مناسب نیستند، البته این سخن به معنی خوب بودن هر هاست گران قیمت نیست کیفیت سخت افزارهای سرور ، نحوه پشتیبانی و… را در نظر بگیرید البته در هنگام ایجاد یک هاست اشتراکی مناسب کافی است ولی در ادامه کار به مرور نیاز به تهیه VPS و سرور خواهید داشت.
همه ما میدانیم که وب سایت ها بلوک های ساختمانی اینترنت را تشکیل می دهند. با پیشرفت و توسعه راهکارهای بازاریابی ، صحبت از بازاریابی آنلاین به میان آمد و طبیعتا این وب سایت ها بودند که اولین رسانه های بازاریابی آنلاین شدند. در کشاکش و تاخت و تازسایت ها برای جذب مخاطب و مشتری ، برنده میدان، سایتی است که بتواند مخاطب را به وجد آورده و بستر را برای حفظ او فراهم کند.
طراحی وب سایت یکی از ارکان بازاریابی آنلاین است. به عنوان یک رسانه بصری تقریبا همه شرکت های بازاریابی آنلاین از یک تیم متخصص و حرفه ای استفاده کرده که به طور مداوم می کوشند تا برنده این عرصه باشند. به طبع کار یک تیم طراحی ، در جذب مشتری بسیار می تواند تاثیر گذار باشد.
گاهی اوقات در امر طراحی وب جزئیات کوچکی هستند که به راحتی نادیده گرفته می شوند که اگر در طراحی لحاظ شوند به راحتی میتوان یک طراحی وب خوب را از یک طراحی وحشتناک متمایز کرد.
مخاطبانتان را بفهمید و برای آنها طراحی کنید !
حتی طراحان حرفه ای هم گاهی فراموش می کنند که آنطرف تر ، در آنسوی قاب شیشه ای صفحه نمایش یک انسان واقعی نشسته است که حس میکند ، می بیند و درک می کند. هرگز یک سایت را به خاطر طراحی ، طراحی نکنید ! واضح تر بگویم ؟ واضح ترش می شود که یک صفحه بی جان و غیرقابل درک را تقدیم مخاطب نکنید چون شما که به پول خود میرسید . از روح خود در کالبد سایت بدمید و به آن جان بدهید.
همیشه برای مخاطب خود طرح بزنید ، وقت بگذارید تا مخاطب را به طور کامل بشناسید . جای دوری نخواهد رفت اگر از خود بپرسید که مخاطب از سایت شما چه می خواهد ؟ چه سلیقه ای را می پسندد ؟ از چه رنگی لذت خواهد برد ؟ چه چیزی دوباره او را به سایت شما بازخواهد گرداند ؟ چه فعل و انفعالی باید رخ دهد که از مخاطبان ثابت شما بشود ؟
شما به عنوان یک طراح وب به پاسخ این سوالات مهم بیشتر از شروع کار بر روی یک پروژه طراحی نیاز خواهید داشت .
تجربه کاربری
بین طراحی وب و طرح زدن روی کاغذ و نقاشی تفاوت از زمین تا آسمان است . هر فرد عاقل و بالغی یک نقاشی را از دیدگاه خودش دیده و تفسیر می کند . نقاشی می تواند آمیخته ای از شکل ها ، چهره ها یا اجسام گوناگون باشد که گاه ترکیب به جا و بی نقص این اشکال می تواند بر روی روان مخاطب سوار شده و احساسات وی را برانگیزد ، اما آن طرف گود یک سایت دانلود ، فقط یک سایت دانلود است و هیچ تفسیر دیگری در مورد آن پذیرفته نخواهد بود. پس باید بدانید که با طراحی خود چه تفسیری را میخواهید به مخاطب القا کنید . طراحان حرفه ای وب می دانند که چگونه یک طرح می تواند یک تجربه کاربری (User Exprience) بسازد و یا به کل تمام آن را نابود کند . یک طرح بندی خوب باید جلوه های بصری جذاب و خلاقانه داشته باشد بدون اینکه خوانایی محتوا ، سادگی و پویایی سایت را به خطر اندازد .
یک تجربه بصری مثبت از خود به جا بگذارید !
یک تیم طراحی وب خوب باید بتواند بدون به خطر انداختن محتوا ، چشم ها را قلقلک دهد . در درجه اول فعالیت های بصری و طراحی خوب صفحات وب ، باید با قلاب خود مخاطب را هدف قرار داد . یک وب سایت خوب باید قابلیت این را داشته باشد که یک داستان بصری چشم نواز را روایت کرده و یک تجربه مثبت و به یاد ماندنی را به بیننده هدیه کند .
شما به عنوان یک طراح حرفه ای باید قادر باشید تصاویر را به خوبی با هم بیامیزید و بدانید که تنها و تنها از طریق ایجاد همین تجربه مثبت است که مخاطبان و مشتریان باز هم به سایت شما باز خواهند گشت پس درها را باز بگذارید !
از عوامل مهم دیگری که باید مد نظر داشته باشید ، استفاده از یک تایپو گرافی مناسب است .
فونت خود را Arial ، Tahoma و یا Helvetica انتخاب نکنید ! فونت های شیک دیگری هم وجود دارند که زندگی را برای سایت به ارمغان خواهند آورد.
مطالب به کلمات نوشته شده محدود نمی شوند ، به طور معقول گرافیک و دیگر عناصری صوتی و بصری هم میتواند در میخ کوب کردن مخاطب نقش بسزایی داشته باشد.
این را بیاد داشته باشید که محتوای مهم با استفاده از زیبایی شناسی مناسب در کنار خلاقیت و ابتکار همیشه برجسته تر شده و به چشم خواهد آمد.